این مرکز از سال 1353 فعالیت خود را آغاز نمود  تا کنون فعالیت خود را با فعالیت های فرهنگی و ادبی ادامه داده است.

در حال حاضر این مجموعه دارای 14450 جلد کتاب در فضایی با معماری خاص و با مساحت 800 متر مربع دارای سالن مطالعه ی عمومی برای اعضا می باشد.

خدمات مرکز: کارگاه های هنری ویژه گروه های سنی 5 سال کامل تا 17سال و اجرای فعالیت های فرهنگی ویژه اعضای مجازی و برگزاری کارگاه های تخصصی و فعالیت های فرهنگی و هنری و ادبی

بخش های مرکز: کتابخانه کودک و نوجوان، سالن آمفی تئاتر در مساحت800 متر

امکانات ویژه مرکز: سالن مطالعه کودک و نوجوان/ سالن آمفی تئاتر/ کارگاه هنری

امکانات کارگاهی: یک کارگاه هنری

خدمات فراگیر: ندارد.

روز و ساعات فعالیت: مرکز در یک شیفت از ساعت 8 تا 13 عصر/ روزهای زوج پسران روزهای فرد دختران

پرسنل: 1 مربی فرهنگی- 1 نفر مربی مسئول- 1 نفر نیروی هنری- 1 نفر خدمات

شرایط عضویت: داشتن حدافل 6 سال تا 17 سال و پرداخت شهریه 1000 تومان برای عضویت در مرکز مجازی

نشانی: انتهای خیابان یک احمدآباد- بین مصلی و ایستگاه اتوبوسرانی خط واحد.

تلفن: 53328650

مسئول مرکز: خانم دریا زیرک قشقائی

 

 

اخبار مرکز:

 

 

  • 1399/12/22 - 10:48
  • تعداد بازدید: 5984
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

برگزاری دهمین نشست مجازی انجمن نویسندگان نوجوان اندیمشک

دهمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان (آیینه‌های ناگهان) مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اندیمشک در فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، طیبه پور بصیری منتقد ادبی و نویسنده کودک و نوجوان در این نشست گفت: در داستان‌نویسی با مطالعه و تمرین، عناصر و تکنیک‌ها را به‌صورت اکتسابی یاد می‌گیریم، اما زیبایی‌های بصری و چیدمان کلمات کافی نیست و اندیشه در اثر ادبی بسیار تأثیرگذارتر است.

او تأکید کرد: رسالت یک نویسنده ابراز اندیشه‌ها و شرح جهان درونی خویش است و آنچه در پس کلمات و واژگان پنهان است عامل ماندگاری و اثرگذاری داستان است.

پور بصیری با اشاره به این‌که در بستر تعلیق، بیان جزئیات باعث می‌شود که داستان‌ها با هم متفاوت باشند افزود: برای اینکه یک اثر بهتر و تأثیرگذارتر باشد باید قدرت تصویرسازی را بالا ببریم و به‌جای مستقیم گویی در لفافه و کنایه سخن بگوییم.

وی با تأکید بر این‌که فضاسازی در داستان باید آن‌چنان پرداخت شود که مخاطب توانایی تجسم و تصور داشته باشد و با نویسنده همراه شده و تحت تأثیر قرار بگیرد توضیح داد: توصیفات دقیق و جزئی باعث ماندگاری داستان در ذهن مخاطب می‌شوند و در واقع ذکر جزئیات باعث می‌شود محتوای داستان در ذهن مخاطب ماندگار شود و در نهایت باید بدانیم که لذت دنیا به همین کشف‌های ساده از جزئیات اطرافمان است.

مربی ادبی با سابقه‌ی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان، روابط علت و معلولی را جزء چهارچوب اصلی داستان دانست و تأکید کرد: نظم و انسجام درونی در میان حوادث داستانی به‌خصوص در داستان‌های پلیسی و معمایی بسیار کلیدی و مهم است و در واقع حادثه و هیجان و کشش، جزء اصول اولیه‌ی داستان‌های جنایی، پلیسی و معمایی ست و اتفاقات در این ژانر داستانی، مخاطب را وادار به پذیرش محتوا می‌کند.

نویسنده‌ی داستان «بی تو به سر نمی‌شود» در ادامه به لزوم انتخاب یک عنوان مناسب برای داستان اشاره کرد و گفت: عنوان داستان به‌عنوان یک هویت، رسالتی به عهده دارد و باید با دقت انتخاب شود. یک عنوان مناسب باید در عین اینکه در برگیرنده‌ی محتوا باشد جزئیات و رموز داستان را فاش نسازد و لذت ادامه و کشف را از خواننده سلب نکند.

بر اساس این گزارش، دیالوگ‌نویسی، هیجان و کشش، پرهیز از توصیفات اضافی، تعلیق، رعایت زبان معیار، خصوصیات داستان کوتاه، باورپذیری، شخصیت‌پردازی و پایان‌بندی در داستان، ازجمله موارد دیگری بود که پور بصیری در این جلسه به تشریح آن‌ها برای نوجوانان شرکت‌کننده در نشست پرداخت.

ریحانه دهقانی، فاطیما آرزم، کیانا قلاوند، تیام رحمانی و مهسا ظهیری پور ازجمله نوجوانانی بودند که در این نشست به اشتراک‌گذاری و خوانش داستان‌های خود پرداختند.

این رویداد مجازی ادبی با نقد و بررسی کامل و دقیق آثار اعضا به کار خود پایان داد.

گفتنی است: دهمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان آیینه‌های ناگهان، با موضوع نقد و بررسی آثار اعضا و حضور طیبه پور بصیری نویسنده و منتقد کشور، کارشناسان ادبی و فرهنگی، مربیان کانون سراسر استان و جمع گسترده‌ای از اعضای مراکز کانون شهرستان‌ اندیمشک در صفحه‌ی مجازی این انجمن، برگزار شد.

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت